آخرین اخبار

از دي کارمو پرسپوليس تا ليام ردي استقلال / خريدهاي بد فقط اکرايني نيستند علم و ورزش

از دي کارمو پرسپوليس تا ليام ردي استقلال / خريدهاي بد فقط اکرايني نيستند

  بزرگنمايي:

چه خبر - خريدهاي بد فقط اکرايني نيستند

نمونه خريدهاي بد دلاري در فوتبال ايران به اين خاطر زياد است که مکانيزم واضح و شفافي براي خريدها در فوتبال ايران وجود ندارد در حالي که در فوتبال حرفه اي اين مکانيزم تدوين شده است و همه ملزم به اجراي آن هستند و قانون به هيچ کس اجازه فرار نمي دهد. نمونه اش درليگ برتر جزيره. بازيکنان خارج از اتحاديه اروپا مي بايست ملي پوش باشند و در يک سال اخير در 70 درصد ازبازيهاي ملي کشور خود بازي کرده باشند.

از همه مهمتر در فوتبال حرفه اي. باشگاه بعد از شناخت کامل از بازيکن راه فرار هم براي خود تعيين مي کند. خيلي از بازيکنان خوب هستند اما نمي توانند خود را با فضاي جديد وفق دهند. اين طبيعي است. به همين خاطر باشگاه قرارداد کوتاه شش ماه با بازيکن امضاء مي کند و بعد از ارزيابي عملکرد بازيکن در شش ماه آتي در مورد آينده اش تصميم مي گيرد. اين سياست حتي در قبال خيلي از لژيونرهاي ما پياده شد. نمونه اش مهدي مهدوي کيا. وحيد هاشميان. قرارداد اين ها توسط تيم هاي بوخوم و هامبورگ بعد از درخشش در فصل اول تکرار و تمديد شد. اما داشتيم بازيکني هم که نتوانست خود را با شرايط فوتبال حرفه اي وفق دهد و خيلي زود به ايران برگشت. رسول خطيبي.

سازمان ليگ برتر در الگوبرداري از فوتبال حرفه اي مکانيزمي را براي حضور خارجي ها در فوتبال ايران تعريف کرد! اينکه بازيکنان قاره اروپا مي بايست در ليگ هاي برتر يکي از کشورهاي اتحاديه اروپا بازي کرده باشند. بازيکنان آسيايي بايد عضو تيم ملي کشور خود باشند و... اما آيا اين مکانيزم در فوتبال ايران پياده مي شود و آيا سخت گيري نسبت به اجراي اين قانون در فوتبال ايران مي شود؟

دي کاموي پرسپوليس را به ياد داريد؟ يا فابيسيوي استقلال؟ يا زلاتکوي ملوان؟ خارجي هاي بد فوتبال ايران به اندازه خارجي هاي خوب فوتبال ايران بوده اند. عمدتا بازيکنان خارجي که به ايران مي آيند به دو دسته تقسيم مي شوند. بازيکنان خوب و بازيکنان بد. اما همان طور که اشاره شد به همان اندازه که خوب به فوتبال ايران مي آيد بد هم مي آيد.

خارجي هاي سايپا و فروش کرار جاسم

حضور پرسپوليس در اردوي اوکراين منجر به جذب دو بازيکن شد. يکي در خط دفاع و يکي در خط حمله. کارنامه اي که براي اين دو بازيکن اعلام شد کارنامه خوب و قابل دفاعي بود اما در عمل امروز شاهد اين هستيم که اين بازيکنان بود و نبودشان يکي است و اي کاش فرصتي که به اين دو بازيکن داده شد به ديگر بازيکنان داده مي شد. يا حتي بازيکنان جوان. تصور کنيد به جاي پريمويف – رضا کرملا چعب کاپيتان تيم ملي جوانان به ميدان مي رفت. بازيکني که در سن 17 سالگي با پيراهن نفت مسجد سليمان دروازه پرسپوليس را باز کرد و نشان داد مهاجمي است که اگر به او اعتماد شود حرف هاي زيادي براي گفتن خواهد داشت.

اما همان طور که اشاره شد اين فصل فقط اوکرايني ها پرسپوليس بد نبوده اند. ديگر تيم هاي ليگ برتري هم خريدهاي بد داشته اند! لوريوال جونيور، الساندرو فليپ التراماري و رينالدو جوزه زاکارياس چه کمکي به سايپا کرده اند؟ هيچ! تا جايي که حسين فرکي دست از آنها شسته و در هفته هاي اخير به سه بازيکن تيم ملي جوانان بازي داده است. علي شجاعي- محمد سلطاني مهر و رضا جعفري. آيا کرار جاسم و ادينهو دو بازيکن نام آشناي خارجي فوتبال ايران به اندازه دلارهايي که از تراکتورسازي مي گيرند به اين تيم در فصل جاري کمک کرده اند؟ اگر پاسخ اين سوال مثبت بوده باشد امير قلعه نويي تصميم به فروش کرار جاسم نمي گرفت. پدرو هنريکه کورتس که در خط حمله سپاهان بازي مي کند اصلا گل نزده و يکي دو تا پاس گل داده. اگر کارنامه خيلي از خارجي هاي ليگ برتر مورد ارزيابي قرار گيرد متوجه خواهيد شد عملکرد آنها در فوتبال ايران يا متوسط بوده و يا ضعيف و شايد فرصتي که دراختيار آنها قرار مي گيرد به بازيکنان جوان داخلي داده شود فوتبال ايران صاحب ستاره هاي تازه اي شود.

عصر ارتباطات، هزاره سوم و دهکده جهاني

نمي توان تيم هاي ليگ برتري را به اين بهانه از جذب بازيکنان خارجي منع کرد مثل تيم هاي دسته اولي به اين دليل که ليگ برتر حرفه اي برگزار مي شود و تيم هاي ليگ برتر درگير بازي هاي ليگ قهرمانان آسيا هم هستند. بازيکن خارجي اگر خوب باشد خيلي خوب است و اگر بد باشد نه تنها کمکي به تيم نمي کند بلکه به تيم ضربه هم مي زند وچه ضربه هاي جبران ناپذيري. خارجي هاي که به ايران مي آيند و بد هم باشند يک دلار هم گذشت نمي کنند و اگر پول آنها داده نشود يک سرپناهي دارند به نام فيفا.

کميته انضباطي فيفا باشگاه ملوان را به پرداخت 300 هزار دلار در حق زلاتکو محکوم کرده است. حول و حوش يک ميليارد تومان. ليام ردي استقلال. يک دروازه باني تاثير گذار هم در استقلال نداشته اما هزاران دلار از استقلال گرفت...

به نظر مي رسد جلوگيري از حضور بازيکنان بي کيفيت خارجي نيازمند همکاري باشگاه ها و سازمان ليگ برتر و تدوين مکانيزم بهتري براي حضور خارجي ها در فوتبال ايران است به خصوص که باشگاه هاي ايراني پول خوبي به خارجي ها مي دهد و مالياتي که در ايران از خارجي ها گرفته مي شود کمتر از کشورهاي اروپايي است.

پي بردن به کارنامه فني بازيکنان با توجه به اينکه اينترنت عصر ارتباطات و هزاره سوم را تبديل به يک دهکده کرده است خيلي کار سختي نيست. تنها اراده مي خواهد و احترام به قانون. ضمن اينکه مي شود با اجراي قرارداد شرطي جلوي ضرر بيشتر را گرفت. همان قراردادهايي که با بهترين لژيونرهاي ايراني در فوتبال بسته شد. تمديد قرارداد به شرط عملکرد خوب در بازي ها پيش رو.

منبع: ورزش سه



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

زنان و مردان مراقب سارکوپنيا باشند

بهترين ورزش براي کاهش وزن

مناسبت ترين ورزش ها براي زنان باردار

بهترين روش چربي سوزي: ورزش استقامتي يا قدرتي؟

ساده ترين راه براي درمان گرفتگي عضلات

اين ورزش ها استرس شما از بين مي برند

با فوايدي که شنا کردن براي شما دارد آشنا شويد

5 حرکت ورزشي که چربي سوزي بالايي دارند

8 راه براي ورزش کردن در زمان افسردگي

چرا تنيسورها هنگام ضربه زدن فرياد مي زنند؟

بهترين ورزش براي لاغري و کاهش وزن

زنان واليباليست چه چيزهايي بايد بخورند؟

4 فايده عرق کردن در زمان ورزش!

با بيماري که الکس فرگوسن را به زانو درآورد آشنا شويد

پاسخ به يک سوال مهم: پياده روي به تنهايي مفيد است؟!

فايده ورزش حتي براي مدت کوتاه

7 اشتباه مهم در برنامه ورزشي

منظور قلعه نويي از دستگاه منفي 100 درجه چه بود؟

در يک روز ورزش قدرتي و هوازي انجام ندهيد

اثر مثبت ورزش برروي زوال عقلي زنان

5 نشانه اعتياد به ورزش کردن در باشگاه

سوال مهم ورزشي: ژيمناستيک باعث کوتاهي قد در بزرگسالي مي شود؟

اگر اين 5 مشکل را داريد بايد بيشتر ورزش کنيد

گرما از يخ براي ريکاوري بهتر است!

دوپينگ خوني؛ خطرناک ترين روش دوپينگ کردن!

6 ميوه که آبرساني به بدن ورزشکاران را افزايش مي دهند

همه چيزهايي که بايد درباره بيماري عجيب کيميا عليزاده بدانيد

شناخت کامل زانو + تصاوير

15 توصيه رونالدو براي سلامتي

هر روز وقت ورزش نداريد؟ روزهاي تعطيل براي سلامتي‌تان دوپينگ کنيد!

بدنسازي و ورزش با استفاده از واقعيت مجازي

روز تولد شاعر فتح دروازه ها/ چرا پيوس آقاي گل‌ترين است؟

روايت‌هاي شگفت‌انگيز از قلياني‌هاي ليگ برتر

سيگار و قليان محبوبِ فوتباليست هاي دودي

از دي کارمو پرسپوليس تا ليام ردي استقلال / خريدهاي بد فقط اکرايني نيستند

رازهاي فني مسابقه اي که به تاريخ پيوست+ عکس

روز پنجم ليگ قهرمانان اروپا؛/ به سردار آزمون نگاه کنيد

تاج سخنران ويژه کارگاه آموزشي TMS

عجيب اما واقعي : پسري که در 28 سالگي، سرمربي شد

کي روش معروف ترين عمو سيبيلوي فوتبال دنيا

نکونام و دايي در ميان 10 بازيکن برتر تاريخ آسيا

دوپينگ عجيب روس‌ها در بازي‌هاي المپيک

رفتارهاي خاص و عجيب منصوريان در استقلال

نشانه‌هاي دلگرم‌کننده‌اي از بهبودي مايکل شوماخر

فقط 30 دقيقه اين ورزش ها را انجام دهيد+ عکس

دو اسطوره و سيگاري که ما را کشت

بدون زانودرد و کمردرد حرکت اسکات انجام دهيد

مهم‌ترين عامل در تناسب اندام

رژيم غذايي موفق ستاره‌هاي ورزش چيست؟

زنان بعد از زايمان ورزش نکنند